Kampaņa par atbildīgu pārtikas patēriņu “Beidz spēlēt pārtikas cirku”

Kampaņas mērķis

Izglītot sabiedrību par lokālās rīcības ietekmi uz globālo attīstību, vidi, ekonomiku un cilvēkiem Latvijā un pasaulē, izmantojot atbildīga pārtikas patēriņa piemēru.

Kampaņas vēstījums

Atbildīgs pārtikas patēriņš ir:

  • veselīgas, sezonālās un vietējās pārtikas izvēle,
  • gaļas patēriņa samazināšana uzturā,
  • pārtikas iegāde tieši no zemniekiem,
  • pārtikas neizmešana atkritumos
  • atbalsts godīgajai tirdzniecībai.


Kampaņas sauklis un ideja
Esošā pārtikas sistēma ir cirks, kuru mēs neapzinoties spēlējam līdzi. Kampaņa “Beidz spēlēt pārtikas cirku!” palīdzēs izprast, kuri gājieni to veicina un kuri – izbeidz, kā neiesaistīties esošajā spēlē un nekļūt tajā par kauliņu, kā neļauties nejaušībām un domāt par savu pārtikas izvēli ilgtspējīgi.

Spēle „Cirks” attēlo notiekošo pārtikas ceļā līdz patērētājam. Nevajadzīgi, lieki soļi, nezināms, ne vienmēr prognozējams saturs utt. Bet galvenais, ka tas, ko varētu izdarīt daudz kvalitatīvāk un ātrāk pāris soļos, var tikt izstiepts veselā maratonā. Savukārt garās kāpnes, kas šķērso visu spēles laukumu, rāda šo „īsceļu” un veidu, kā ātri un vienkārši var tikt ne tikai līdz rezultātam, bet arī līdz kvalitātei, nodrošinot „win win” principu – gan ģimeņu saimniecībām, gan patērētājam. Šādā scenārijā uzvarētāji būtu visi. Tādēļ tiek rādīts visiem tik pazīstamo fragmentu no šīs spēles ar aicinājumu: Beidz spēlēt pārtikas cirku! Komunikācijā sociālajos medijos tika izmantota mirkļbirka #cirkamne.

Kampaņas norises laiks

2015. gada 19. marts līdz 2015. gada 15. jūlijs

Kampaņas aktivitātes

  • Izstāde “Pārtikas neredzamā puse”
    Sadarbībā ar “National Geographic Latvija” dažādās Latvijas vietās 2015. gada pavasarī un vasarā tika demonstrēta ceļojošā izstāde „Pārtikas neredzamā puse” – 30 lielformāta “National Geographic” fotogrāfu bildes, kurās attēlota pārtikas produktu attīstība dažādās attīstības valstīs.

  • Kino mēnesis: dokumentālā filma “Laimes ekonomika”
    Helēnas Norbergas-Hodžas, Stīvena Gorelika, Džona Peidža dokumentālā filma „Laimes ekonomika” aktualizē jautājumu, kā justies laimīgam pasaulē, kas piedzīvo klimata pārmaiņas, terorismu un finanšu sabrukumu, līdztekus iezīmējot ļoti personīgus stāstus par cilvēkiem, kuri jūtas depresīvi un tukšās patērētāju sabiedrības nomākti. Iemesls? Globālo korporāciju radīta pasaule, kurā pirmajā vietā ir peļņa un patēriņa palielināšana, nevis cilvēks. Filmas autori piedāvā arī risinājumu – atgriešanos pie kopienu sabiedrības, kurā cilvēki izjūt piederību vietai, zina, kā klājas kaimiņam un pārtiku iegādājas pie tuvumā dzīvojošā zemnieka, nevis lielveikalā.
    No 2015. gada 19. marta līdz 25. aprīlim filma “Laimes ekonomika” tika demonstrēta 123 seansos visā Latvijā un no noskatījās skolu jaunieši, nevalstisko organizāciju un pašvaldību pārstāvji, zemnieki un ikviens interesents.

  • Sarunas ar pārtikas ražotājiem reģionos
    Visā Latvijā projekta ietvaros notika 25 diskusijas ar pārtikas ražotājiem un patērētājiem par globalizācijas ietekmi uz dzīvi un darbu Latvijā. Sarunās piedalījās 478 pārtikas ražotāji un patērētāji. Sarunas īstenoja biedrība “Latvijas Zemnieku federācija”.

  • Sociāls eksperiments – sabiedrības vēstnieku iesaiste
    Pieci kampaņas vēstnieki – Hosams Abu Meri, Eiropas gada attīstībai vēstnieks, ārsts; Agita Hauka, Eiropas gada attīstībai vēstniece, zemniece; Līga Andžāne, bloga “Happy Whispers” autore; Baiba Sipeniece – StarFM rīta programmas “Zoopasta” vadītāja; Andris Auzāns, LNT ziņu moderators – 2015. gada pavasarī pieņēma mēneša izaicinājumu mainīt savu ikdienas rutīnu un rīkoties saskaņā ar atbildīga pārtikas patēriņa principiem.

Resursi

Informatīvs materiāls “Kas kaiš mūsu pārtikas sistēmai”

Sarunas ar zemniekiem. Kopsavilkums.

Sociālais eksperiments - ikdienas paradumu maiņa saskaņā ar atbildīgas pārtikas principiem Kampaņas vēstniece Baiba Sipeniece PIRMS izaicinājuma

Sociālais eksperiments - ikdienas paradumu maiņa saskaņā ar atbildīgas pārtikas principiem Kampaņas vēstniece Baiba Sipeniece PĒC izaicinājuma

Sociālais eksperiments - ikdienas paradumu maiņa saskaņā ar atbildīgas pārtikas principiem Kampaņas vēstniece Līga Andžāne PIRMS izaicinājuma

Sociālais eksperiments - ikdienas paradumu maiņa saskaņā ar atbildīgas pārtikas principiem Kampaņas vēstniece Līga Andžāne PĒC izaicinājuma

Sociālais eksperiments - ikdienas paradumu maiņa saskaņā ar atbildīgas pārtikas principiem Kampaņas vēstnieks Andris Auzāns PIRMS izaicinājuma

Sociālais eksperiments - ikdienas paradumu maiņa saskaņā ar atbildīgas pārtikas principiem Kampaņas vēstnieks Andris Auzāns PĒC izaicinājuma

Sociālais eksperiments - ikdienas paradumu maiņa saskaņā ar atbildīgas pārtikas principiem Kampaņas vēstniece Agita Hauka PIRMS izaicinājuma

Sociālais eksperiments - ikdienas paradumu maiņa saskaņā ar atbildīgas pārtikas principiem Kampaņas vēstniece Agita Hauka PĒC izaicinājuma

Sociālais eksperiments - ikdienas paradumu maiņa saskaņā ar atbildīgas pārtikas principiem Kampaņas vēstnieks Hosams Abu Meri PIRMS izaicinājuma

Sociālais eksperiments - ikdienas paradumu maiņa saskaņā ar atbildīgas pārtikas principiem Kampaņas vēstnieks Hosams Abu Meri PĒC izaicinājuma

Kampaņa norisinājās projekta “Glokalizācija – vietējā atslēga globālai attīstībai. Eiropas gads attīstībai 2015 un ES Prezidentūras projekts Latvijas ES Prezidentūrai 2015” ietvaros. Projekta ieviešanu finansiāli atbalsta Eiropas Savienība (90%), Sabiedrības integrācijas fonds (5,42%) un Latvijas Republikas Ārlietu ministrija 4,58%). Projektu īsteno Latvijas Platforma attīstības sadarbībai (LAPAS) sadarbībā ar trim biedru organizācijām – “homo ecos:”, Latvijas Zemnieku federāciju un Latvijas Lauku forumu. Par kampaņas saturu atbild homo ecos: un Latvijas Platforma attīstības sadarbībai un tas nekādā veidā neatspoguļo Eiropas Savienības oficiālo viedokli.

Kampaņas atsevišķas aktivitātes līdzfinansētas no projekta “Lokālā rīcība globālai attīstībai”, kuru finansiāli atbalstīja Latvijas Vides aizsardzības fonds.